آشنایی با نیم سرور یا DNS

آشنایی با نیم سرور یا DNS

 حتما برای شما هم این سوال ایجاد شده است که  کلمه DNS  را در گوگل جستجو کرده اید، DNS مخفف کلمه Domain Name System می باشد.  به طور کلی و ساده اگر بخواهیم بگوییم، وظیفه اصلی DNS اتصال نام دامنه یا Domain به     آی پی می باشد و به جای اینکه شما یک IP را بخواهید تایپ کنید، آدرس نام دامنه را تایپ می کنید. در ادامه به بررسی این مورد خواهیم پرداخت که DNS چیست؟ و چگونه کار میکند.  قبل از پاسخ به سوال شما باید به تعریف ساختار نام دامنه پردازیم  تا در نهایت درک  DNS آسان تر شود.  

ساختار نام دامنه 

دامنه یکی از مهمترین اجزای URL است.  نام های دامنه توسط قانون ها و روش های سیستم نام دامنه یا Domain Name System ( که مخفف آن DNS  میباشد. ) شکل گرفته اند.  هر نامی که درDNS ثبت شود ، نام دامنه تلقی می گردد.  در حقیقت یک نام دامنه ، پروتکل اینترنتی (IP=Internet Protocol) را نشان میدهد.  برای مثال  IP همانند کد پستی محل زندگیتان میباشد و نام دامنه همانند آدرس محل زندگی شماست؛ که اگر نام دامنه جایگزین IP نمی شد ، چقدر به خاطر سپردن ارقام IP سخت بود...  پس دامنه یا دامین ویا دومین حقیقتاً نامی است که به جای آدرس IP ، وب سایت از طریق آن قابل دسترسی خواهد بود.  پسوندهایی که توسط کمیته ی تصویب پسوندها (ICANN) تایید شده باشند، پسوندهای مجاز و معتبرند و از لحاظ فنی به این پسوندها Top Level Domain یا مخفف آن TLD می گویند.  TLD ها به دو نوع تقسیم میگردند که به شرح زیر میباشد:  دامنه های سطح بالای عمومی یا generic Top Level Domain ( مخفف آن  GTLD میباشد) مثل .com یا .net یا .org و ....  دامنه های سطح بالای کد کشوری یا country code Top Level Domain ( مخفف آن CCTLD است) مثل .ir یا .us یا .eu    و .... که برای سایت های منصوب آن کشور استفاده میگردد.  بنابراین، اگر می خواهید دامنه  خود را ثبت کنید دست به کار شوید، ثبت دامنه در آسان رایان  نیز همواره با بهترین هزینه ها امکان پذیر است.

DNS چیست؟ 

واژه DNS مخفف Domain Name System یا سیستم نام دامنه است  و در واقع مجموعه ای از سرور های DNS تخصصی است که تنها یک هدف دارند: آنها به عنوان یک پایگاه داده کار می کنند، یا با تعریف دقیق تر؛ این سرور ها یک دفترچه تلفن برای متصل کردن آدرس های IP به نام های دامنه هستند.  حال مهم است بدانیم که چرا DNS اهمیت دارد؟  DNS حکم دفترچه تلفن را در اینترنت دارد.  شما نام شخص را به خاطر دارید اما شماره تلفن او را نمی دانید. به سراغ دفترچه تلفن خود می روید و با استفاده از اسم  آن شخص تلفن اون را پیدا می کنید. DNS دقیقا چنین سرویسی را در اینترنت ارائه می دهد.  وقتی سایت www.asanrayan.com را در مرورگر خود مشاهده می کنید، کامپیوتر شما از DNS برای تبدیل نام دامنه به آدرس  IP سایت استفاده می کند. بدون DNS تنها قادر خواهید بود وب سایت را با استفاده مستقیم از آدرس IP آن مشاهده کنید. 

نقش IP چیست و DNS چه کاربردی در این میان دارد؟

بسیاری از مردم نمی دانند که سرور های اینترنتی تنها می توانند با یک آدرس عددی (آدرس IP) آدرس دهی شوند. نقش کلیدی DNS server names در ترجمه نام دامنه به آدرس های IP است. با خرید دامنه و ثبت هر وبسایتی در واقع اطلاعات مربوط به آن در مجموعه سرور های ریشه ذخیره میشود. نقش سرورهای نام DNS که توسط شرکت میزبان (host) شما نگهداری می شود، پاسخ دادن به جست و جو برای یک نام دامنه خاص با محل دقیق در سرور دقیق میزبانی وب (با استفاده از آدرس IP سرور) میباشد که در آن نام دامنه و بنابراین نام وب سایت، واقع شده است. نقش سرورهای ریشه که سیستم نام دامنه (DNS) وب جهان (WWW) را تشکیل می دهند، فرستادن ISP و به تبع آن ارسال مرورگر وب به سرور صحیح دی ان اس است. با استفاده از این سیستم، کاربران وب فقط باید نام دامنه تان را برای پیدا کردن وب سایت شما بدانند. برای آنها مهم نیست که آدرس IP برای سرور فردی که سایت شما در آن قرار دارد چیست؟ اگر شما، مثلا، سایت خود را به یک سرور بهتر ارتقا دهید، DNS به روزرسانی میشود تا به آدرس IP سرور جدیدتان مربوط شود. اما بازدیدکنندگان شما هنوز تنها با استفاده از نام دامنه شما از سایت شما بازدید می کنند. یعنی حتی اگر آدرس IP شما تغییر کند، همه چیز برای آنها شفاف و مشخص است. در دنیای دات کام، این نوع انعطاف پذیری بسیار مهم است.  

با ثبت هاست و دامنه از آسان رایان ، وبسایت مشترک بر روی سرور های سریع و قدرتمند لینوکس و ویندوز٬ با سخت افزار و پهنای باند نامحدود در ایران ،آلمان و فنلاند و ۲۰ کشور دیگر دنیا مجهز به سریع ترین شبکه های فیبر اینترنت داخلی و خارج کشور ٬ با امنیت بسیار بالا میزبانی شده و این کیفیت خدمات موجب افزایش رتبه سایت و بهبود سئو وبسایت میشود. تخصص و اراده ما ارائه سرویس های پر سرعت ، مطمئن و مطابق با تکنولوژی روز دنیاست .با آسان رایان همراه شوید.

       

دامنه DNS چیست؟ آشنایی با DNS آشنایی با نیم سرور آشنایی با نیم سرور یا DNS خطای dns چیست ساختار نام دامنه منظور از dns چیست

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities