تفاوت لینوکس و یونیکس

تفاوت لینوکس و یونیکس

 تفاوت لینوکس و یونیکس

شاید تا کنون واژه های لینوکس و یونیکس را بسیار شنیده باشید، اما اینکه این واژه ها دقیقا به چه معنا هستند، ریشه پیدایش آنها از کجا بوده است، چه تفاوت ها و چه شباهت هایی با یکدیگر دارند و یا سوالات فراوان دیگری که ممکن است ذهن شما را برای لحظاتی مشغول کرده باشد. در این مقاله سعی داریم به طور دقیق در مورد تفاوت هایی که با هم دارند تمرکز کنیم. پس برای رسیدن به این هدف با ما همراه شوید.

پیشنهاد آسان مگ به شما: ۱۰ دلیل برتری لینوکس نسبت به ویندوز

لینوکس و یونیکس

یکی از تصورهای اشتباهی که امروزه وجود دارد این است که سیستم عامل Linux برای پاسخ دادن و رقابت کردن با سیستم عامل Windows طراحی و ایجاد شد در صورتیکه Linux برای مقابله و در واقع قدم علم کردن روبروی سیستم عامل UNIX طراحی و ایجاد شد. UNIX سیستم عاملی است که بسیار قدیمی است و در واقع آن را می توان به عنوان پدر سیستم عامل های امروزی معرفی کرد ، این سیستم عامل ذاتا برای کار کردن و سرویس دهی به تعداد زیادی کامپیوتر و به ویژه استفاده در Mainframe های قدیمی بکار می رفت . سیستم عامل UNIX هم گرانقیمت و در عین حال کاربری بسیار سختی داشت و معمولا تعداد افرادی که واقعا به این سیستم عامل مسلط هستند بسیار کم هستند. سیستم عامل لینوکس برای مبارزه با UNIX توسط شخصی به نام لینوس توروالدز ( Linus Torvalds ) طراحی و پیاده سازی شد ، این سیستم عامل درست است که برگرفته ای از سیستم عامل UNIX است اما مکانیزمهای پیچیده UNIX را ندارد و یادگیری آن بسیار ساده تر از UNIX است ، در عین حال تقریبا شما برای Linux بر خلاف UNIX هیچ هزینه ای نمی کنید و این سیستم عامل بصورت رایگان ارائه می شود.
UNIX را می توان به عنوان جد بزرگ سیستم عامل های امروزی معرفی کرد که همچنان هم مورد استفاده قرار می گیرد اما نکته منفی در خصوص UNIX این است که با توجه به گذشت سالیان طولانی از ارائه شدن این سیستم عامل ، تغییراتی که بر روی این سیستم عامل انجام شده است بسیار اندک است، البته این امر طبیعی است ، سیستم عامل UNIX ذاتا برای انجام پردازشهای سنگین طراحی شده بود و طبیعتا بالا بردن قدرت پردازشی در این سیستم عامل از بهبود رابط کاربری آن مهمتر بود به همین دلیل رابط های کاربری UNIX بسیار سخت و دشوار طراحی شدند زیرا این سیستم عامل ذاتا برای سرورها طراحی شده بود . اما Linux با این ذهنیت کار خود را آغاز کرد که قرار است کاربران عادی نیز از این سیستم عامل استفاده کنند بنابراین اکثر نسخه های لینوکسی که امروزه استفاده می شوند برای خودشان یک رابط کاربری گرافیکی یا GUI دارند که کاربر می تواند به راحتی با آنها ارتباط برقرار کند اما به هر حال وجود رابط گرافیکی از قدرت پردازشی سیستم کم می کند. البته در سیستم عامل لینوکس شما می توانید برای بالا بردن قدرت پردازشی این رابط گرافیکی یا GUI را حذف کنید و فقط با محیط خط فرمان یا Shell با آن ارتباط برقرار کنید.از انواع رابط های گرافیکی لینوکس می توان به KDE و Gnome اشاره کرد.
سیستم عامل UNIX ذاتا برای اجرا شدن روی سیستم های سخت افزاری و تجهیزات سخت افزاری دسکتاپ طراحی نشده بود و صرفا برای تجهیزات و سخت افزارهای سرور قدرتمند طراحی و تولید شده بود. از طرفی دیگر سیستم عامل Linux قابلیت نصب شدن و سرویس دهی بر روی انواع سخت افزارها را دارد و شما می توانید یک سیستم عامل Linux را هم بر روی یک سرور و هم بر روی یک کامپیوتر دسکتاپ نصب و اجرا کنید و همین موضوع باعث علاقه مندی بیشتر کاربران برای استفاده از Linux می شود. در نهایت هزینه هایی که برای این دو سیستم عامل می شود کاملا متفاوت است ، سیستم عامل UNIX فروشی است و شما باید برای استفاده از این محصول آن را خریداری کنید اما Linux یک سیستم عامل است که تحت لیسانس GNU GPL طراحی و تولید شده است و این بدین معناست که این سیستم عامل رایگان است و شما نیازی به پرداخت هزینه برای استفاده از آن ندارید.
شاید اینگونه تصور شود که سیستم عامل UNIX نیز قابلیت دلخواه سازی یا Customize شدن دارد اما در بیشتر موارد در نسخه های محدودی که از این سیستم عامل وجود دارد از این سیستم عامل به عنوان یک سیستم عامل Closed Source یا سورس بسته یاد می شود و این یعنی شما نمی توانید درون کدهای این سیستم عامل دستکاری کنید ، از طرفی در مقابل شما سیستم عامل Linux را یک سیستم عامل Open Source می نامیم و این یعنی شما هر تغییری که دوست داشتید می توانید بر روی این سیستم عامل انجام دهید و حتی نسخه Linux خاص خودتان را ایجاد کنید ، همین موضوع باعث شده است که امروزه صدها نسخه یا توزیع مختلف در دنیا از سیستم عامل Linux وجود داشته باشد اما تنها چند نسخه محدود از سیستم عامل UNIX وجود دارند ،
بصورت خلاصه تفاوت بین سیستم عامل UNIX و Linux را می توانیم به شکل زیر عنوان کنیم :
  • UNIX یک سیستم عامل بسیار با قدمت است و Linux برگرفته ای از این سیستم عامل است
  • UNIX ذاتا برای سرور طراحی شده است و رابط گرافیکی برای آن وجود نداشته یا به آن فکر نشده است
  • Linux برای استفاده همزمان توسط سرورها و کامپیوترهای دسکتاپ طراحی شده است و رابط گرافیکی دارد
  • UNIX ذاتا برای Mainframe ها و سرورهای بزرگ طراحی شده است
  • Linuxضمن اینکه می تواند در سرورها و Mainframe ها استفاده شود در PC ها نیز قابلیت استفاده دارد
  • UNIX دارای مالک است اما Linux تحت لیسانس GNU ارائه شده است ITPRO باشید

برای اطلاع از تخفیف ها و جشواره های آسان رایان کلیک کنید.


لینوکس Linux Linux Unix Unix تفاوت لینوکس و یونیکس لینوکس و یونیکس یونیکس

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities