مراحل قیف بازاریابی

مراحل قیف بازاریابی

هر کسب و کاری هدف را برای خود متصور است و برای رسیدن به این هدف یک نقطه یا عملکرد مشخصی را تعریف می کند. به عنوان مثال برای کسب و کارهایی که محصولی را به بازار عرضه می کنند، فروش کالا به منزله ی تحقق اهداف شان است. در مجموعه هایی که به عنوان موسسات خیره فعالیت دارند، جذب افرادی که حاضر به ارائه ی کمک هدف تعیین می شود و به همین صورت برای هر کسب و کار و مجموعه ای به فراخور ماهیت فعالیتی که دارد هدفی ویژه تعیین می شود.
تعیین هدف به این منظور صورت می گیرد که تلاش های بازاریابی و صرف منابع مالی و انسانی جهت دار و در راستای تحقق اهداف صورت بپذیرد تا بدین واسطه سنجش کارایی مجموعه تسهیل شود. قیف بازاریابی یک مدل بازاریابی است که به تلاش های بازاریابی شما جهت می بخشد. در قیف بازاریابی هدف و روش های گوناگون تحقق آن تعریف می شود، سپس مشخص می شود به چه صورت می توان مخاطبان گوناگون را در مسیر تحقق هدف هدایت کرد تا راندمان و کارایی افزایش یابد و هدف غایی کسب و کار محقق شود.
پیشنهاد میشود چرخه PDCA در برنامه ریزی را مطالعه کنید.

قیف بازاریابی (Marketing Funnel) چیست؟

ایده استفاده از کلمه قیف به این دلیل است که تعداد مشتریان بالقوه شما پس از اولین تعامل با کسب‌وکارتان به‌مرور کاهش می‌یابد. در بالای قیف، افراد بسیاری هستند که از طریق کانال‌های مختلف از برند شما آگاه می‌شوند. وسط قیف کوچک‌تر است؛ زیرا افراد کمتری در نظر دارند محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند. پایین قیف کوچک‌تر نیز می‌شود، زیرا بعضی از افراد که تصمیم به خرید از شما گرفته‌اند نیز از تصمیم خود منصرف می‌شوند. قیف بازاریابی به معنای مراحل مختلف برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی در طول سفر مشتری (Customer journey) است.وظیفه شما به‌عنوان بازاریاب تلاش برای تبدیل این قیف به استوانه، بزرگ‌تر کردن دهانه قیف و همچنین ایجاد انگیزه و تشویق مشتریان احتمالی به ادامه مسیر است. این کار به معنی هدایت حداکثر مشتریان بالقوه در تمامی این مراحل به‌منظور رسیدن به آخرین مرحله است که این مرحله می‌تواند هر فرآیندی در ارتباط با برندتان باشد. بدون شک شما از بازدیدکنندگان وب‌سایت خود انتظار انجام یک عمل مشخص مانند خرید کالا، ثبت‌نام یا پر کردن یک فرم را دارید. وقتی یکی از بازدیدکنندگان عمل موردنظر شما را انجام می‌دهد، اصطلاحاً یک همگرایی (conversion) اتفاق می‌افتد. می‌توان گفت که یک قیف، مجموعه‌ای از مراحل است که بازدیدکنندگان باید قبل از رسیدن به مرحله همگرایی طی کنند. هر کسب‌وکاری یک قیف بازاریابی منحصربه‌فرد دارد، ولی همه آن‌ها باید مراحل زیر را برای سفر مشتری خود در نظر بگیرند.
Marketing Funnel

مراحل قیف بازاریابی

آگاه شدن (Awareness)

کسب آگاهی بالاترین مرحله قیف بازاریابی است. مشتریان بالقوه از طریق کمپین های بازاریابی و فعالیت های تحقیقات مشتری وارد این مرحله می شوند. در مرحله کسب آگاهی، از طریق رویدادها، تبلیغات، نمایشگاه های تجاری، محتوا، و …حس اعتماد در مخاطبان ایجاد می شود و مشتریان بالقوه جذب شده و برای برقراری ارتباط وارد سیستم مدیریت مشتری می شوند.

ایجاد علاقه مندی (Interest)

پس از آنکه توجه مشتریان جذب شد، وارد مرحله دوم می شوند. آنها در این مرحله اطلاعات بیشتری را در مورد شرکت و محصولاتش بدست می آورند. در این مرحله برندها فرصتی بدست می آورند تا با افراد ارتباط برقرار کرده و فعالیت های مربوط به جایگاه یابی خود را انجام دهند. برقراری ارتباط از طریق ایمیل، وبینارها، کلاس ها و… صورت می گیرد.

توجه (Consideration)

در مرحله سوم، مشتریان بالقوه تبدیل به مشتریان جذب شده می شوند و تمایل دارند درمورد محصولات شرکت بیشتر اطلاع کسب کنند. در این مرحله بازاریابان اطلاعات بیشتری درمورد محصول برای آنها می فرستند.

قصد خرید (Intent)

برای وارد شدن به این مرحله، متقاضیان (مشتریان جذب شده) باید نشان دهند که به خرید محصولات این برند علاقه مند هستند. این کار از طریق ارائه نسخه آزمایشی به مخاطبان و بررسی های بعد از آن صورت می گیرد. در این مرحله بازاریابان باید نشان دهند که چرا محصولشان بهترین انتخاب برای خریدار است.

ارزیابی (Evaluation)

در این مرحله، خریدار تصمیم نهایی خود درخصوص خریدن یا نخریدن محصول یا خدمت را می گیرد. معمولا بخش های بازاریابی و فروش با هم همکاری می کنند تا خریدار را مجاب کنند که محصولشان بهترین انتخاب ممکن است.

خرید (Purchase)

در این مرحله از قیف خریدار تصمیم به خرید محصول می گیرد و تبدیل به مشتری شرکت می شود. در این مرحله  فروش انجام می گیرد.(هر ماموریت دیگری که برای مشتری در نظر گرفته شده بود، مثل دانلود فایل یا وارد کردن اطلاعات تماس در این مرحله تحقق میابد.) برای اطلاع از تخفیف ها و جشواره های آسان رایان کلیک کنید.

دیجیتال مارکتینگ Marketing Funnel قیف بازاریابی قیف بازاریابی Marketing Funnel

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities