پهنای باند یا ترافیک ماهانه هاست چیست؟

پهنای باند (Bandwidth) در یک سرویس میزبانی وب یا سرور میزان حجمی است که سایت یا هاست شما در یک ماه می تواند مصرف کند. منظور از میزان حجم مصرفی در اینجا چیزی شبیه به فضای ذخیره سازی و … می باشد. در حقیقت پهنای باند همان حجم قابل مصرف اینترنت توسط شما می باشد. مجموع ترافیک ورودی و خروجی که به صورت ماهانه در سرویس هاست شما مصرف می شود را پهنای باند هاست می گویند. منظور از پهنای باند هاست ،سرعت اینترنت سرور نمی باشد ،منظور همان مقدار حجم قابل مصرف توسط سایت شما است. درست مانند حجم اینترنت شما، سایت شما هم به اینترنت متصل است و هر فردی که سایت شما را باز کند و مطلبی را مطالعه کند یا فایلی را دانلود کند، از حجم ماهیانه هاست سایت شما یا همان ترافیک ماهیانه هاست شما کسر خواهد شد.

مواردی که باعث مصرف پهنای باند هاست می شوند :

بازدید از سایت

دانلود از سایت

آپلود فایل در سایت

دانلود و آپلود از طریق ftp

دانلود یا آپلود اطلاعات رد و بدل شده از طریق ایمیل

مقدار پهنای باندی که در هنگام انتخاب هاست باید به آن توجه کنید به دو عامل بستگی دارد:

  • حجم وب سایت شما: فرض کنید حجم فایل‌های صفحه‌ی وب سایت شما ۱۰۰ کیلوبایت است. هربار که کاربری از این صفجه بازدید می‌کند به میزان ۱۰۰ کیلوبایت از سایت‌ دیتا دانلود می‌کند. این داده از سرور هاست سایت به کامپیوتر بازدیدکننده منتقل می‌شود. اگر مثلاً ۱۰۰ نفر از سایت شما بازدید کنند این میزان برابر با ۱۰۰×۱۰۰ یا ۱۰ هزار کیلوبایت خواهد بود که تقریباً برابر است با ۱۰ مگابایت پهنای باند یا ترافیک. دقت کنید که این محاسبه فقط برای یک صفحه‌ی ۱۰۰ کیلوبایتی بود. هر صفحه‌ای که از وب‌سایت‌ شما بازدید می‌شود بنا بر حجمش میزانی از پهنای باند ماهیانه هاست شما را مصرف می‌کند.
  • محبوبیت سایت یا میزان بازدید از سایت: اگر سایت شما حجم زیادی ندارد و بازدیدکننده‌ی آن هم زیاد نیست هاست شما واقعاً به پهنای باند خیلی زیادی نیاز ندارد. اما اگر سایت شما که حجم زیادی هم ندارد بازدیدکننده‌ی زیادی دارد و سایت محبوبی است باید به فکر یک پلن هاست عالی باشید که پهنای باند ماهیانه بالایی در اختیارتان می‌گذارد. اگر سایت‌تان حجم زیادی دارد مثلاً امکان دانلود یا مشاهده‌ی فایل‌های صوتی،تصویری را در سایت‌ ایجاد کرده‌اید و بازدیدتان هم بالاست شما به پهنای باند واقعاً بالایی نیاز دارید. یک فایل ویدیویی ۱۰۰ مگابایتی که در روز ۱۰۰ بار بازدید شود در ماه ۱۰ گیگابایت پهنای باند/ترافیک مصرف می‌کند.

ترافیک هاست چه زمانی ریست می شود؟

ترافیک هاست سایت شما ماهیانه ریست می شود ، یعنی اول هر ماه میلادی مقدار مصرف شما ۰ می شود. علت اینکه ترافیک در ماه میلادی ۰ می شود ، این است که نرم افزار های سی پنل و دایرکت ادمین تاریخ شمسی را پشتیبانی نمی کنند و برای راحتی محاسبه حجم و ترافیک مصرفی هاست تمامی کاربران، تمام آنها را در اول ماه میلادی ریست می کنند.

گزارش گیری از مصرف پهنای باند در سی پنل :

در کنترل پنل cpanel با ورود به کنترل پنل ، در صفحه اصلی شما می توانید از طریق قسمت مدیریت آسان یا همان Statistics از طریق گزینه Bandwidth میزان حجم پهنای باند و میزان پهنای باند مصرف شده سایت و هاست ماهیانه خود را مشاهده کنید. در کنترل پنل Directadmin نیز شما با ورود به کنترل پنل در صفحه اصلی از طریق قسمت Your Account و گزینه Bandwidth ، میزان حجم پهنای باند ( Max ) و میزان پهنای باند مصرف شده ( Used ) را مشاهده کنید.

پهنای باند هاست تمام شود چه می شود؟

در صورتی که پهنای باند هاست شما به اتمام برسد سایت شما دیگر در دسترس نخواهد بود و با خطای Bandwidth Limit Exceeded مواجه می شوید، در این صورت می توانید به آسانی با تیم پشتیبانی آسان رایان  تماس حاصل نمایید و درخواست افزایش پهنای باند دهید. امیدواریم مطلب فوق مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.


هاست میزبانی وب هاستینگ پهنای باند ترافیک سایت ترافیک ماهانه حجم انتقال داده حجم دانلود سرور وب هاست ماهیانه هاست ماهانه خریدهاست ماهیانه خریدهاست ماهانه خرید ماهیانه هاست خرید ماهانه هاست

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسان رایان می باشد
Registrant Rights and Responsibilities